19.8.07

it's a wonderful life.

det känns som en personlig förolämpning att solen bestämt sig för att bemöda sig att dyka upp.
jag vill vända den ryggen, dissa den så att det svider.
drömmer om att lägga mig golvet och titta snett upp och ut på en regntyngd, lynnigt grå himmel.
om att slippa gömma mig för värmen, ljuset.
slopa det dåliga samvetet, de vuxnas tjatiga röster som påminner mig om att fint väder är uteväder. fånga dagen. nästlar sig in i mitt huvud, proppar mig full med anledningar att sätta på mig någonting och gå ut igen.
trots att det är söndag.
trots att jag vill slippa se folk i ögonen.
bara vill se filmer, äta mig kräkfärdig.
ligga halvnaken och njuta av det härliga i att vara ful. att ha hopplöst hår. gårdagsmake under ögonen.
bleknad debaserstämpel.
gud, hela söndagen är en enda walk of shame.
alla undviker ögonkontakt, alla spyr inombors av ångest för att man gjorde det absolut sista som stod på agendan, alla har röda svullna ansikten stripiga frisyrer kläder från botten av garderoben. om du undrar, ja, det syns att du hade värdelöst sex och att ni båda kräktes åtminstone en gång.
går som zombies och när en fysisk, nästintill hysterisk längtan efter skymningen. lägga sig ner. kladda ner fingrarna med choklad och popcorn. kvadda kvarvarande hjärnceller med en film av sådan typ man inte erkänner att man sett. road trip fyrahundra? nej nej, vi såg nya vågen filmer igår, a bout de souffle, du vet. aah, ääälskar jean's korta hår. så chic. äta en och en halv pizza och bara, yess. nytt rekord. så här mätt har jag aldrig varit.
mitt hem är min värld, räcka mänskligheten fingret, säga jag tänker inte komma krypande ut härifrån förrens tidigast tisdag.
fuck you fuck you.
men nu är klockan fem över fem och min lägenhet är en tidsinställd bomb, snart är hettan av det övermänskliga slaget och jag måste larva mig ut och låtsas att malmöfestivalen är den tid på året då jag är som lyckligast. då då jag verkligen lever. sju olika langosvagnar. t-shirts som inte blivit sålda sedan '85 trots att de turnerat runt varje tänkbar marknad i sverige sedan de föddes i en barnarbetad fabrik i östeuropa. friteringar på längden och tvären, friterade fejktatueringar, friterade svedalabor, friterade foppatofflor i regnbågens färger, befjädrade drömfångare, sådana där mössor av glaspärlor med små svansar det är meningen att sjuåriga flickor ska ha, italienska märkesväskor av plastläder som heter gussi och plada, en och annan med monogrammet vl, fulla barn, fulla tonåringar, fulla föräldrar, fulla morföräldrar, fulla singlar, fulla husdjur, spyor, kiss, spyor.
oh, kom apokalypsen.

Inga kommentarer: