29.10.07

I seek no science were there is no shape.

jag tänker på julen också.
hela tiden.
igår julpyntades printemps, upp med snöflingsdekorationerna diameter 5 meter, ljusslingorna och de hallonröda kulorna.
men jag tänker bara glögg och lussebullar och ljustältet på södertullbron.
jul i falsterbo.
rimma och lacka och glögga och pyssla och paketera och mysa.
mysa!
julmysa!
sitta finklädd från tio på morgonen och bara vara jul.
andas in och ut jul. jul som pyser ur porerna.
jul i ögonen och munnen och hjärtat och överallt.
och det värmer mig som en liten liten eld innifrån.
och jag förstår inte varför.
hur det gick till.
att julen flyttade in i mig samtidigt som jag flyttade ut. ur sverige.
men nu räknar jag dagarna till svenska kyrkans julbasar och tänker på vem som ska få vad?
(diptyque? inget säger julmys som doftljus!)
känns fjantigt förstås men by now är det bara en i raden av fjantigheter så det spelar inte längre någon roll.

Inga kommentarer: