10.11.07

there are days in this life when you see the teeth marks of time.

jag känner mig som modellflickvännerna i det där avsnittet av satc när miranda är någons "vanliga" dejt. smarta dejt. fula dejt.
inte för att jag är modell och snygg som fan (som ju redan konstaterats) utan för att jag är korkad.
eller, jag verkar korkad.
för jag kan inte prata. franska.
jag sitter med vid matbordet och fattar alla skämt och skrattar och allt är kul och bra och yeahyeah, sedan frågar någon mig något och jag bara...mm...eh...non, merci.
eller, oui.
och så ler jag.
som om jag är asiat.
enstaviga svar och ändlösa leenden.
det känns så ovärdigt.
så otroligt ovärdigt. genom taket, under golvet. jag vill sjunka genom jorden och bara flyta ihop med bakgrunden. jag vill bli luft framför dem, jag vill vara heroes och lära mig det jävla jävla skitspråket på två sekundr, utan ansträngning.
och jag vet vad de säger sedan, när vi gått och dörren stängts och vi redan sitter i bilen och de bara vänder sig till varandra och kan inte ens få fram ord för att beskriva hur trist jag verkar. och vad ser han i mig. och varförvarförvarför. och sedan tänker de säkert tillbaks på nån gammal flickvän och på hur mycket de gillade henne och vilken fest hon var att umgås med, hur hon aldrig slutade prata och kunda foga tre eller fyra eller åtta eller tillochmed miljarder ord efter varandra. som om ingenting. asintressanta synpunkter på fotografi (och dessutom vacker!) och femhundratusen lustiga anekdoter och jag sitter också på alla de här sakerna, förstås, hur svårt är det att säga någonting om en ost med mänskligt hår på, men min mun knyter sig för blotta tanken på att ta de där franska orden i sig framför dessa människor som säkert är allt annat än överseende och jag vill inte vara en idiot.
så jag måste välja mellan stumhet eller att prata som om jag är tre år gammal. som om jag är imbecill. utan grammatik, där meningarna tystnar, gör uppehåll och sedan flyter ut i ingenting för att orden tagit slut. inte finns där.
helvete.
jag hatar den tjejen.
som är jag.
fanfan.

Inga kommentarer: