24.4.08

new york I love you but you're freaking me out.

idag lovar de 19 grader.
jag har fler fördömda cv:n att lämna, bara tanken på dem, nej, bara faktumet att de ligger där i min moleskine och väntar på att delas ut bränns.
känner mig trotsåldrig. eller, puérile skulle vi kunna säga. för jag läser l'insoutenable légèreté de l'être och slår upp varje ord jag inte förstår och skriver sedan ner dem och den svenska översättningen i min andra moleskine.
hittills är det användbara ord som pesanteur - tyngdkraft eller enduit de poix - puts eller överdrag av beck.
fugacité - flyktighet. det är iallafall snyggt. dock kanske inte lika snyggt som flyktighet.
franskan har fått mig att se på svenskan med helt andra ögon. öron. det är bakvänt men kanske inte konstigt, att det behövs ett nytt, främmande språk för att kunna se sitt eget tydligt.
ett slags motsatsförhållande.
har bäddat rent med mina sängkläder av egyptisk bomull och börjar run out of ursäkter för att inte ta itu med att skriva det sista, kvarvarande cv:et.
merde.

Inga kommentarer: